tisdag 21 januari 2014

Suzukilördag

Tänk så mycket man kan åstadkomma med en pedagogik, som utgår från barnens naturliga sätt att lära sig språk och musik och mycket annat.

Vi var med Sara och Kalle på Suzukilördag på Växhuset i Västerås. Vilken upplevelse för oss!



Det var fem grupper med barn, som spelade violin i olika salar. En grupp spelade cello.

I Saras och Kalles grupp var det elva barn, som på ett pedagogiskt och lekfullt sätt fick träna gehör, spela i grupp, lära sig hur man håller i en fiol, vad de olika delarna heter på fiolen och stråken mm.

En fiol har fyra strängar. G, D, A och E, som ekorre.



De bugade artigt för läraren i början på lektionerna - och de bugade fint för föräldrarna och Åke och mig då vi emellanåt applåderade.

På lunchen passade vi på att promenera i det fina vädret. Vi tittade på domkyrkotornet i bakgrunden och skulpturen vid Stora Torget.

                      Bild: Skulpturen "Aseaströmmen." Åke, Kalle och Sara.

Vi tittade på fin konst i skyltfönstren.

                      Bild: Kalle och Sara beundrar Marit Björnegrans litografier.


Sara tittade förtjust på några pyttesmå tavlor och tyckte de var lustiga.

Kalle blev mest förtjust i en stor modern tavla och sa:

- En sån här skulle jag vilja ha.

Sedan promenerade vi raskt tillbaka till Växhuset igen och Åke berättade för oss om sin bror Tord.

- På den här skolan tog Tord studenten en gång i tiden. Då var det ett tekniskt gymnasium. Här på gården stod jag med min familj, farmor Ellen och farfar Viktor och tog emot Tord med blommor och gratulerade på studentdagen.

                      Bild: Tord och Olle. 1966.


Vi tyckte det var riktigt roligt, att få höra om det - och jag kände historiens vingslag ...


PS. En länk, som kan passa att läsa.

http://tarna.fhsk.se/it/distans11/tarasawin/suzuki.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar