fredag 16 juni 2017

Försommardagar

Försommaren har anlänt och hela naturen lever upp så påtagligt ...


Garagebacken är full av lila allium och vid stora vägen blommar lupinerna och prästkragarna.

                                          Bild: Ljusgul Fliksippa, Anemone multifida Major och dillpioner.

Pioner av allehanda slag slår ut. Det kvittrar och piper i buskar och snår och fiskmåsparet har fått två små ulliga måsungar.


I helgen var våra yngsta döttrar med barnen hos oss. Vädret var väl inte det bästa, men barnen sprang omkring, skördade rabarber, badade, fiskade och roade sig efter bästa förmåga.

                        Bild: Knut i växthuset.

Knut hjälpte till att vattna i växthuset och han hade mycket trevligt att berätta för mig.

- Vet du? började han ...

Det är underbart med ett växthus och att man kan sitta därinne på en stol och känna sig rent lycklig.
Jag som har odlat och sått i många år, men inte vetat förrän nu hur härligt det kan vara.


En dag fiskade de stora barnen med kastspön med riktiga krokar, som Knut inte fick låna.

Så trist! för honom.

- Vi kan göra ett eget metspö till dig, sa jag.

Vi hittade en bambupinne, som vi knöt fast ett snöre på. Vi ordnade sedan till en snör-knut, som skulle föreställa en krok.

- Så bra det blev, sa jag.

- Man kan låtsas, sa Knut så förnöjd och svingade sitt metspö över huvudet.

Visst är det underbart så länge barnen kan leka och fantisera, tänkte jag och log för mig själv ...




3 kommentarer:

  1. Så bra att du bestämde dig att köpa et "växthus" till slut. Det växer på bra därinne. Idag har jag inte tittat till min odling, vem vill gå ut när det regnar.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  2. Ja! Och att jag fick hjälp att sätta upp det. Här skiner solen nu. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder på växter och barnbarn. Tänk så mycket dom funderar över, och då är det bra att du har tid att svara.
    Så bra idë med metspöt då kunde han vara med och fiska och känna sog stor.
    Ônskar dig och fmiljen en trevlig helg.

    SvaraRadera