torsdag 12 oktober 2017

Oktoberdagar

Man får väl acceptera att  det regnar idag och vara glad över att grundvattnet får ett bidrag -


och samtidigt vara glad över gårdagens härliga höstdag då det mesta av potatisen kom upp ...



Trots den kyliga och solfattiga sommaren växte det både i växthuset och utanför. Potatisarna blev fina och squashen (tre plantor) likaså.

Jag vet inte hur många squash, som jag skördat och delat ut till höger och vänster, samtidigt som vi ännu har några kvar.

För några dagar sedan fick jag ett meddelande på mobilen, som jag undrade vem det kunde vara ifrån.

- Igår åt vi zuckiniplättar till middag. Vi gjorde dom av zuckinin vi plockade hemma hos er.
Det blev jättegott.

Så kom jag på att det nog var Kerstin som skrivit meddelandet, så jag ringde upp henne.

- Ja det var jag, kvittrade hon. Jag skrev zuckini för jag kunde inte stava till squash, förklarade hon.

Hon är påhittig våran lilla Kerstin, tänkte jag. Och lika rolig!

                                  Bild: Kerstin 2007.

Häromdagen fick jag ett mobilsamtal från Knut, som väl får satsa på att bli bonde i framtiden. Han älskar djur!

- Har du ett får?
- Jag har bara ett får på en tavla, svarade jag och skickade en bild på den till mamma Theresia.


Det var väl inte riktigt vad han tänkt sig, lille Knut.

Men för mig var det ett givande samtal ...



4 kommentarer:

  1. Härligt med egenodlat från trädgården. Kan tänka mig att det plingar ofta i din mobil, du har ju många barnbarn...och ibland kommer det ett pling från mig :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, när man inte kan träffas så ofta, då är det underbart med mobiler ... Kram!

    SvaraRadera
  3. Du är lika flitig i trädgården som din svägerska.
    Âr inte zucchini och squash samma sak, svårstavat är det i alla fall.
    Nu börjar snart julmarknaderna här i Norge, första är i slutet på oktober.

    SvaraRadera
  4. Ja tiden rusar iväg Helena!
    Men idag är det fint väder här ...

    SvaraRadera