tisdag 17 april 2018

Visst händer det en del

Det händer en hel del här, även om isen ligger kvar på sjön och vi inte kan börja med något trädgårdsarbete ännu ...


Vi passar på att röja i förråd, vedbod och gäststuga så länge. Så rörigt och dammigt det är. Man blir lika förvånad varje vår.


 I skymningen kommer rådjuren, som letar efter något gott att äta. Vi beundrar dem från vårt fönster.


Utanför gäststugan har vintergäcken börjat titta upp och det är vårfåglar i träden och fågelsång i luften och måsars skri. 

                                            Bild: Sångsvanar.

Ibland får vi se ett fågelsträck passera förbi, som dess värre är svåra att fånga på bild.

Jag kommer på mig själv med att tralla på sången som vi lärde oss att sjunga i skolan på 1950-talet. 

Alla fåglar kommit re'n,
vårens glada gäster. 
Vilken fröjd i solens sken,
vilka sångarfester! 
Lärkan drillar högt i sky,
våren är ju evigt ny. 
Jordens högtid börjar gry, 
sprider fröjd åt alla.

Lärkan har jag väl aldrig sett i våra trakter, men många andra glada fåglar.

Om en stund skall jag åka till Avesta och uträtta några ärenden och framför allt köpa lite färg ...


2 kommentarer:

  1. Ja nu börjar våren hitta till er också. Ântligen kan man gå ut utan att frysa. Den sången känner jag igen, den sitter liksom i ryggraden. Vad är det för färg du skall köpa, kanske Falu rödfärg?

    SvaraRadera
  2. Nej inte röd färg, bara vit grundfärg till några fula furulister. Jag får berätta mera längre fram!

    SvaraRadera