onsdag 17 oktober 2018

Brittsommar

Det har varit en fantastisk höst med härligt brittsommarväder. Jag vet inte om det någonsin varit så varmt och så färgrikt som detta år. Som den ståtliga asken och lönnen bortefter Grönsinka-vägen. Bedårande!


Igår var det gråmulet ute och vi passade på att åka till Lindesberg. Vi brukar ta en tur varje höst för att plantera och göra fint på mors och fars grav. 

Samtidigt åker vi runt i stan och upplever gamla minnen,  från åren 1982 - 2009 då vi bodde där.


Så här brukar jag säga till Åke:

- Tänk så många gånger (och år) som olika byggnadsärenden varit uppe i kommunstyrelsen för behandling; Skolor, ny brandstation, daghem och bostäder. Och så händer det!

Ett av alla segdragna ärenden handlade om den gamla, fina Strandskolan som ligger efter Lindesjöns strand. 

Till vår häpnad kunde Åke och jag få se de vita nybyggda flygelbyggnaderna stående på höga pelare blickande ut över södra infarten till stan. Det var bara solen som fattades!



Hos oss tar höstmörkret mer och mer av solljuset. Men, men! Växthuset är höststädat och de sista körsbärstomaterna är skördade. Jag undrar hur många de blev? Tusentals? Tack vare lille Knuts hjälp med vattningen i somras, tänker jag.


Och hur många svampar har vi plockat denna höst?  Nils och jag var iallafall nöjda med den halvfulla korgen häromsistens.


Men nu väntar snart annat att göra, såg jag nyss ...



2 kommentarer:

  1. Den här fantastiska hösten får vi försöka plocka fram och minnas när mörkret blir tungt i vinter.
    Nu undrar man ju vad du har för andra uppgifter som väntar...kan det vara fönsterputsning, eller det kanske du redan gjort?!
    Kram från svägerskan i Småland.

    SvaraRadera
  2. Tycker Lindesbergs idyllen är förstörd. På Strandskolan gick jag 2 år. Gammal och trång, men så charmig, fast lite otäckt att behöva gå ut och så in för att komma till toaletterna. Det blir nog dyra hyror på lägenheterna, har sett ritningar på dom och dom blir fina.
    Roligt när du hittade svamp, det blir gott i vinter.

    SvaraRadera