fredag 4 december 2015

Att bygga

Med tanke på alla fina höstdagar, då solen strålade från en klarblå himmel - och sjön låg som en spegel - så behöver det säkert blåsa och regna ett tag;

Men växtligheten luras av plusgraderna och tror visst att det är vår.


Så skönt att få vara inomhus ...

                      Bild: Kristina i wellpappshuset.

Våren (1973) var det en "kladdkurs" i Kungsängen, som jag och Kristina var med på. Vi hade väldigt trevligt med kursledaren, alla barn och föräldrar som var med.

Det roligaste var nog den gången, som vi tillverkade "ihoprullningsbara" hus av wellpapp. 
Huset användes sedan hemma hos oss till stor glädje - men lektes sönder och samman till slut.

                     Bild: Åke och Kristina.

I samband med julen, som vi firade hos mina föräldrar i Grödinge, fick Kristina ett nytt hus, ett dockskåp med fina möbler.


Dockskåpet hade Kristina väldigt roligt med, men småbröderna som kom in i bilden så småningom, var inte så försiktiga med huset precis. Det var inte så lätt att skydda grejerna!

Dockskåpet blev ett praktiskt garage för tågskenor och bilar.

                      Bild: Daniel och Tobias i Hagaberg.

En sommardag (1979) regnade det och jag och barnen höll oss inomhus.

Daniel (6 år) jobbade energiskt med att skriva fågelnamn - och att rita av blommor i floran.

Kristina (9 år) spelade på pianot. Mors lilla Olle! 

På kvällen plockade jag fram stickor och garn och lärde Kristina att sticka - och mitt i alltihopa erbjöd hon Tobias (3½ år) att få överta dockskåpet.

Jag blev väldigt förvånad, men hon svarade med övertygelse i stämman, att hon var för stor för att leka med dockhus - och utbrast:

- Jag skall ju snart börja läsa engelska ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar