tisdag 1 december 2015

Första Advent

Vid den här tiden på året, tänker jag ofta på 1970-talet, då vi bodde i Kungsängen.

Jag arbetade på Karolinska sjukhuset, som timanställd. Våra barn var små och jag hade svårt att hinna med allt till första advent; Särskilt ett år, som jag ofta återkommer till i tankarna.

Jag kände mig ledsen hela dagen på arbetet. Jag tänkte på adventsstjärnan, som inte kommit upp i fönstret.

Sent på eftermiddagen klev jag in i stora rummet hemma. Där lyste adventsstjärnan i fönstret och på bordet stod ljusstaken med de fyra ljusen och väntade. 

Jag kan fortfarande känna värmen från familjen - och adventsglädjen, som slog emot mig ...


Den här helgen var Åke och jag i Uppsala och barnbarnet Konrad fick vara med och hämta ner jullådan från vinden;

Snabbt upp med ljusstakar, dukar, stjärnor och julgranskulor. Vilken glädje och fröjd, att få se.


På söndagsmorgonen satt alla runt köksbordet och kurade. Konrad tände, efter många försök, det första ljuset i adventsstaken.

Så mysigt! Vi satt där och pratade om den stundande julen - och om hur julfint allt blivit.

                      Bild: Jul på slottet med Allmäna Sången.

Kvällen innan var Johanna och jag på Uppsala slott och lyssnade på Allmänna Sången. 

Klädda granar och ljus, färgglada klänningar och frackar - och feststämning;

                      Bild: Dirigent Maria Goundorina.

 Det var vi ju tvungna att berätta för de som inte var med.


Det blev en fin adventshelg, som avlutades på eftermiddagen i Horndals kyrka med Vi-kören.



Och hemma i vårt hus ordnade Åke med ljusstakar och adventsstjärnor, 

som vanligt ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar