fredag 11 november 2016

På tal om mat

Snön ligger fortfarande kvar i stora drivor.

Det känns som det är dagarna före jul. Jag har god lust att hänga upp julgardinerna och adventsstjärnorna och byta till de röda påslakanen ...


Men fåglarna tänker mest på maten!

Idag är det minst 7 olika fågelarter vid våra fröautomater och det var t.o.m domherrar därute i snön.
Så härligt att få se!

                                         Bild: Knut och Rut.

På tal om mat, så tog äggen slut då våra barnbarn med familjer var här.
Rut blev väldigt besviken över att hon inte fick någon pannkaka, som de andra fick.

Vad gör man? tänkte jag bekymrat, men sa efter en stund.

- Skall vi försöka att steka plättar på äggvitor? (De fanns kvar efter Åkes majonnästillverkning).

Hon nickade och hjälpte mig att få ihop en smet, som bara fastnade i stekpannan. Plättarna blev ändå godkända. Tack och lov!

Rut lade kinden mot mitt förkläde och sa:

- Mormor, du har bara varit arg på mig en gång. Du är snäll mormor! Man kan vara arg ibland, men ändå tycka om varandra.

Åh, lilla Rut!

                                           Bild: Jag och min bror Kjell. 1951.

Jag tänkte på min mormor, som jag minns från ungefär samma ålder, som Rut är i nu.

Mormor skalade ett ägg åt mig. Hon synade ägget noga och petade bort vartenda litet skal. Så omtänksam, hon var.

Lilla mormor! Den synen glömmer jag aldrig!


Men nu får jag väl fortsätta med städningen och middagsmaten, innan mörkret faller på ...



2 kommentarer: