onsdag 1 mars 2017

Att fasta från ovanor

En dag i förra veckan träffades damerna kring kaffebordet igen. Det var lika trevligt som alltid ...

                                            Bild: Bordet dukat på församlingshemmet.

Sara berättade om seder och bruk och om Askonsdagen (idag) och om fastetiden.

Hur skall vi nutida människor kunna varva ned och "fasta" från gamla och nya ovanor?

- Jag känner mig lite utanför! sa någon. Alla sitter och stirrar i sina mobiler. Och min dator står på vinden.

Därpå följde många roliga kommentarer om vår moderna tid, då väldigt mycket handlar om datorer, Facebook, appar o.s.v.

                                            Bild: 1 mars.

Hur som helst så kan vi se spåren på isen idag av våra sportlovsfirare, som var hos oss några dagar.

Martin skottade upp en bana för de som ville åka skridskor. Johanna och Konrad gjorde Vasalopps-spår.

                                            Bild: Knut skottade.

En morgon sa jag till barnbarnen, att mobilerna inte skulle vara med vid bordet.

- Ja, det är en bra regel, sa Åke.

Rut, som hade paddan framför sig, tittade frågande på mig.

- Men om du får titta i paddan hemma hos er, så får du göra det här med, sa jag.

Är det någon som kan skapa roliga ord, som värmer i hjärtat, så är det Rut.

- Mormor! Du är alltid så "förståndelig", utbrast hon och sken upp.


Visst är det roligt med monopol och andra sällskapsspel, då man bryter med sina nya ovanor.

Och jag skall stänga av datorn en stund ...




                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar