fredag 17 augusti 2018

Skynda dig ut!

Tänk så ofta jag sagt till barnen och till mig själv genom åren:

- Skynda dig ut! Solen skiner! I morgon är det kanske vinter.

Eller:

- Sommaren är kort, det mesta regnar bort!

Fast den här sommaren hade det passat bättre att sjunga:

- Sommaren är lång, det mesta torkar bort.

Men visst var det en del fördelar med torkvädret, om man kunnat tänka bort alla bränder i skogarna ...


Vedhögen hamnade torr och fin i vedboden. Svårt att tänka sig, att det säkert behövs ved till vintern.


I växthuset växte det så att det knappt gick att ta sig in. Knut hittade fina paprikor och hjälpte till att vattna.


Torkan höll i sig, men äppelträden stod pall. Det blev väldigt många fina äppelkart i träden. De första mognade redan i början av augusti.


Daniel med familj hälsade på. Barnen plockade äpplen, fixade pajdeg - och efter mycken möda kunde de bjuda oss på en god äppelpaj.


Fast det viktigaste var väl ändå, att se och höra dem medans de så koncentrerade höll på i köket.

I början på augusti kom det efterlängtade regnet till våra trakter.

Jag hade god lust att göra, som då jag var barn. Springa ut och dansa runt, runt. Varför gjorde jag inte det?


Nu kommer svamparna med hast i skogen, mest finfina Karl Johan.

Vi får skynda oss ut igen ...





1 kommentar:

  1. Bara att springa ut i regnet, kanske med en färgglad paraply. Duktiga barnbarn du har som bjuder på paj.

    SvaraRadera