torsdag 13 december 2018

Elva nätter före jul

Elva nätter före jul sjöng Lucia med tärnor på TV - och jag skulle ta mig till Tallbacken för att sjunga med Vi-kören ...

Åke bryggde kaffe och tände adventsljusen och jag sa:

- För 50 år sedan var jag Lucia på Avesta Lasarett. Så roligt att de bad mig, som var ganska nyinflyttad och nyanställd på arbetsterapin.

- Och jag var inte med. Det hade varit fint att få se, sa Åke.


På bordet stod Lucian i porslin, och jag tänkte på den där gången, som Theresia var Lucia.

Tidigt på Luciamorgonen kom barnen och väckte Åke och mig med sång och kaffebricka, fast visst hade vi hört dem innan.


Därefter var det fullt program för oss alla på olika håll, men familjen lyckades samla ihop sig framåt kvällen - 

                      Bild: Hos mor och far 1991.

och vi tog oss några kvarter bort och överraskade mor och far.


Så mysigt det blev.


Jag kan ännu känna glädjen från det tillfället. Och är glad att vi tog några bilder.

Jag får leta efter flera en annan gång ...


2 kommentarer:

  1. Fina minnen i de där fotona. Jag har precis tittat igenom 4 album som min 97 åriga moster lämnat till oss. Underbara foton, många härliga skratt när jag tittat på dem och fotat av dem.
    Önskar er en fin 3:dje advent!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Lucia väcker minnen från barndomen. När vi elever i Lindesberg väckte läraren tidigt om morgonen och lussade.
    Vad roligt att du sparat så många bilder genom åren, roligare med pappersbilder än bara på datan.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera