tisdag 6 augusti 2013

Sommarstiltje

Häromdagen bevittnade jag ett slagsmål, som både hördes och syntes från mitt öppna fönster.

Vilken dramatik det var, att se och höra hur den redan halta fiskmåsungen försökte slå sig fri med vingar och näbb mot den lite större, starkare fiskmåsungens angrepp. Det såg ut, som om det gick väl för dem båda, men man kan ju inte veta.

Igår satt Åke och jag i skuggan på stranden och tog det lugnt. Jag spejade ut mot måsstenen och jag frågade:

- Har du sett den halta fiskmåsungen idag?
- Nej, men den dyker nog upp, svarade han lugnande.

Senare på kvällen badade vi och jag målade några vita brädor på altanräcket igen. Det har varit ett långt uppehåll med målningen. Solen och värmen har satt stopp - och det blev inte mycket målat igår heller.

Innan jag gick in igen, tog jag en kvällsvända i trädgården ...

                      Bild: Vidjehortensia.

                             Bild: Höstanemon. 

                                  Bild: Svarta vinbär.

Jag repade av några svarta vinbär och stoppade i munnen och tänkte på min farmor och farfars vinbärsbuskar, som de hade i en lång rad då jag var barn. Vilken lycka! Tänk, att komma ifrån Göteborg och hamna på landet, få äta av bären, ömsom gröna och sura, men även söta, röda och svarta; Alltid tillgängliga för mig och min bror att äta av.

Jag tror att våra barnbarn tycker att vinbärsbärbuskarna här hos oss är något alldeles extra de med, men jag tycker att buskarna borde flyttas till en annan soligare plats, om det går ...

Nu skall vi väl ändå unna oss ännu en dag med lite sommarstiltje.

Jag hoppas, att även våra slagskämpar kan ta det lugnt denna dag ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar