måndag 26 augusti 2013

Vi bor på landet

Vilken solig, fin vecka det varit - och jag blev äntligen färdig med det "segdragna" staketet - och kunde ta en paus från målningen.

En dag var jag ute en vända i skogen. Det blev inte mycket i svampkorgen, men jag  hittade ändå två, stora, fina Karl-Johan-svampar, som räckte till en fin sås.

Igår var Åke och jag till Horndals sista marknad för sommaren. Där sålde man allt möjligt, både gammalt och nytt, och jag hittade en charmig tavla, som tilltalade mig och jag sa till Åke:

- Vad säger du? 


Resultatet blev att vi köpte tavlan! Vi tyckte båda två att texten passade oss, "Vi bor på landet." Och jag tyckte om färgerna och kurbitsmålningen!

Ibland måste jag ta mig i armen och nypa mig i den; Tänk att vi bor på landet efter alla år på andra platser, med mycket mer ståhej.

På marknaden satt två damer och sålde solrosor. Jag bytte några ord med dem.

                                   Bild: Horndals marknad.

- Vilka fantastiska solrosor, sa jag. Så stora och fina!

- De är lätta att odla, svarade de.

- Det kan jag inte hålla med om, men jag är ändå glad över den lilla, lilla solrosen, som fåglarna planterat hos oss, sa jag; Så visade jag med handen hur liten vår solros var.

                                  
För en stund sedan tittade jag till den lilla solrosen. Den såg glad ut emot det nymålade, vita staketet!

Sedan tog jag en vända förbi vinbärsbuskarna. Det fanns inte ett enda bär kvar. Så bra tänkte jag, att barnbarnen och vi övriga ändå hann med att äta det mesta av dem. 

Jag gick förbi sjön och tänkte på Konrad, som badade med sin mor en dag.

- Så otrevligt! Här flyter det röda vinbär omkring, sa Johanna.

- Det är ju båtar! svarade Konrad ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar