måndag 1 september 2014

Att fynda

Igår var det fint väder och sommarens sista marknad i Horndal. Det var en riktig folkfest, och jag fyndade en fin ros-vas (för en ros) och några små dockor, som kan vara bra att ha då barnbarnen kommer på besök.

På vägen hemåt körde jag förbi några bekanta, som hade korgarna fulla med karljohansvampar. De hade fyndat på sitt vis och såg nöjda och glada ut ...

Idag var det min tur att ta en vända till skogen och promenera över stock och sten, i sakta mak. Det var alldeles tyst och stilla. Det var bara en spillkråka som hördes någonstans ovanför trädtopparna.


Först hittade jag en liten, knubbig karljohansvamp. Därefter dök det upp flera stycken till och jag tänkte:

- Är det en Kalle Johansson? som vår lille Tobias undrade en gång i tiden.

Och där stod en flugsvamp så röd och vitprickig och grann.


- Var går flugorna in? undrade lille Daniel då han var liten och försökte hitta "dörren" under flugsvampens hatt.

                      Bild: Höstgentiana.

Solen värmde och himlen var intensivt blå på sina håll. Så härligt med den blå färgen, nästan som trädgårdens blå höstgentiana;



Men nu väntar den fortsatta rensningen av mina svampfynd. Det mesta rensade jag redan i skogen.


Fast först får det bli en försenad kaffetår med Åke på altanen ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar