tisdag 23 september 2014

Kaffekokning

Igår vaknade vi av ett riktigt busväder ute och upptäckte snart att vi hade strömavbrott i huset.

Åke eldade i kaminen och tog sedan fram trangiaköket och kokade kaffe. Så trevligt!

Under större delen av dagen fick vi sedan klara oss utan ström ...

Jag tänkte:

- Tänk så många gånger vi haft glädje av våra olika campingkök.

Bild: I närheten av Aldeburgh.

Sommaren 1980 åkte vi till England med våra tre äldsta barn. Vi hade bilen packad med tältet, sovsäckar och diverse annat - och naturligtvis ett gasolkök och ett trangiakök.

Vi bodde först på en liten tältplats i närheten av Aldeburgh, sedan på en del andra platser i närheten av London. Ibland unnade vi oss ett restaurangbesök, men däremellan lagade vi vår mat själva.

Bild: I London.

Vi var på resa i bortåt fyra veckor och hann uppleva England från sin allra bästa, soligaste sida;

På hemvägen till Sverige igen var vi nöjda och trötta och ville komma hem snabbt.

Bild: Kensington Park, London.

Vi kom till Danmark med en färja, körde tvärs över ön till Fredrikshavn och chansade på att komma med Stenaline-färjan mot Göteborg kl. 20, men vi fick ingen plats för bilen.

Åke letade fram vattendunken, kaffet och trangiaköket, som han ställde på marken bakom bilen.

- Får vi bjuda på lite kaffe? sa Åke till paret som stod bakom oss i kön.

- Ja, tack! sa de och lyste upp. Vi har några wienerbröd, som vi kan bjuda på.

Tillsammans dukade vi upp koppar och kaffebröd på bilens baklucka - och tiden förflöt snabbt!

Kl. 22.30 kom det en ny färja.

- Vi ville köa och vänta på plats på färjan, som vanliga turister och känna på hur det kunde vara, sa det trevliga paret och skrattade.

Det gjorde inte saken sämre att vi en stund senare blev bjudna på nattamat i restaurangen, som ett tack för bjudkaffet - och att mannen var en av Stenaline-cheferna ...