tisdag 16 september 2014

Små bär

Idag putsade jag de sista fönsterrutorna i gäststugan och städade lite här och var - och jag blev så varm i hjärtat.

Jag kunde inte göra annat än hålla med de yngre barnbarnen, som sa häromsistens:

- Vi stökar inte till!

- Man bara flyttar på saker och ställer dem på en annan plats! tänkte jag och log för mig själv ...




Åke fortsatte att gräva ur matjord och städa upp efter vårt gamla växthus. Vilket gediget bygge!

Det skall bli spännande att se vad vi skall använda "fornlämningen" till sedan ...




Häromdagen grävde Åke ned den fina björnbärsplantan, som han fick av lillebror Olle med familj i födelsedagspresent. Nu har den fått en bra plats vid gäststugans vägg emot söder. Hoppas att björnbärsbusken kommer att trivas där!


                     Bild: Åkes födelsedag 2009.


För fem år sedan fick Åke en vindruvsplanta i present. I sommar har den etablerat sig ordentligt även om bären är en aning små och barnbarnen undrade:

- Får vi smaka? Det finns några som är blå!


- Javisst!



- Vill du smaka av mig? sa Konrad då han och några till varit ute i skogen en sväng.

- Åh, tack så väldigt mycket, sa jag ...


Finns det något godare än små bär, som man får nedlagda i handen?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar