fredag 3 oktober 2014

Dag ett och två på Rhodos

Jag vaknade lite yrvaket i morse och blev förvånad över att vi var hemma i vårt hem igen.

- Ja, just det! Efter en innehållsrik vecka på Rhodos, där vi aldrig varit tidigare ...

                                  Bild: Hibiskusblommor utanför hotellet.

Den första dagen köpte vi varsin solhatt och bekantade oss med omgivningarna närmast hotellet.



Vi var nere vid havet. Vinden låg på ganska rejält! Vågorna sköljde upp bland klapperstenarna och det dånade som av åskan, men Åke klev över skummet och tog en simtur i vågorna.

Han fick visst stenar i skorna, som han tog av sig och glatt vinkade med och ropade:

- Härligt!

Jag kisade i solen och försökte ta in de mångskiftande nyanserna av blått och turkos i mitt sinne - och tänkte att Greklands randiga flagga, blått och vitt, väl inte var en slump.

- Mitt första dopp i havet får vänta till en annan dag, tänkte jag vidare.

Det blev en simtur i poolen lite senare istället - och härliga, grekiska rätter, stifado och kycklingsouvlaki till middag.

                      Bild: Ialysos.

Dagen efteråt promenerade vi iväg i hettan till närmaste ort, Ialysos. Tydligen var det siesta för de flesta just då, utom för hundarna som sprang lösa, eller stod bakom stängda grindar och skällde på oss. Katterna verkade iallafall ta allt med ro, fastän hundarna ylade och vi kom gående förbi på trottoarerna.

Varma och törstiga var vi och överallt var det stängt för tillfället; Men vi hittade ett trevligt ställe till sist, som var öppet. Grekisk folkmusik underhöll oss från högtalarna och vi pustade ut och slog oss ner.

En ny grekisk rätt, Kleftiko (en lammrätt i foliepaket), provade vi på denna gång.

Åke och jag sa till varandra:

- Det här får vi laga till hemma någon gång. Men nu får vi ta bussen tillbaka och hoppas på att vi vet var vi skall gå av någonstans ...


Trevlig helg! 

Jag återkommer!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar