måndag 6 oktober 2014

Lördag på Rhodos

Solen sken, men vi var fundersamma över vad det skulle bli för väder under dagen, men vi sa till varandra:

- Vi åker till Rhodos stad med bussen, så får vi se hur det blir ...

                                  Bild: Bouganvilla.

Vi möttes av de väldiga murarna runt Rhodos gamla stadskärna.



Det kändes nästan som om vi hamnat i Visby, även om murarna där är något lägre.


                      Bild: Stormästarens palats.

Högt ovanför - Johanniterordens stormästares palats från tidig medeltid. En mäktig byggnad!



Vi promenerade i gränderna på de stenbelagda gatorna och passerade affärer och matställen - och många fotograferande turister med fotriktiga skor...



Rätt som det var började det åska och regna - och vi hade glömt våra paraplyer på hotellet.

Folk skyndade in i affärerna för att köpa regnkläder och paraplyer - och Åke fick tag på ett prickigt paraply till mig.

Försäljaren såg väldigt nöjd ut och jag sa till honom:

- A very nice day!

Han log - och jag tror att han förstod vad jag menade.

Därefter skyndade vi oss till busshållplatsen tillsammans med många andra. Bussen kom omsider!

Alla rusade framåt, som i panik, för att komma med på bussen. Det verkade som om klungan höll på att drunkna i havets vågor!

Åke och jag var bland de allra sista, som kunde tränga oss in i bussen. Vi fick stå i mittgången och vi höll i oss krampaktigt.


Kan man tänka sig? 

Plötsligt reste sig två ungdomar upp och överlämnade vänligt sina platser till Åke och mig.

Det var oväntat! Vi som gått och inbillat oss att vi fortfarande var unga!


Vi blev iallafall väldigt glada över att få sjunka ner på sittplatserna ...



                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar