måndag 13 oktober 2014

Tankar en oktoberdag

Idag är det älgjakt i skogen och mulet väder, men ändå en vacker dag med guldskiftande träd och en och annan blomma utanför knuten ...

                      Bild: Kärleksört.

Vi bodde som nygifta på Åsvägen i Avesta. Inte kunde vi ana då, att vi skulle flytta omkring till olika platser - och omsider komma tillbaka till kommunen. Åke slutade arbeta på Avesta Jernverk. Han skaffade ett nytt arbete med nya utmaningar - och vi väntade vårt första barn.

                      Bild: Grindtorp. Svensk Fastighetsförmedling.


På nyåret 1970 gick flyttlasset till Täby.Snödrivorna låg djupa utanför husen.

Vi bodde i det lägre huset (till höger på bilden ovan) och vi hade det höga huset (till vänster på bilden) som utsikt från köksfönstret. - och jag undrade hur det egentligen såg ut under all snö.

Då vårvärmen kom smälte snön bort och asfalten kom upp i dagen. Det var trots allt en upplevelse att bo så där en tid - och jag gillade att promenera med Kristina i barnvagnen.

                         Bild: Tobias och Daniel åker med häst och vagn. Ekhammar i bakgrunden.

På hösten 1971 fick vi flytta till en HSB-lägenhet i Kungsängen. Husen var alldeles nybyggda.

Jag (vi) fick en kolonilott bakom vårt hus på Mullbärsstigen. Det var bara en liten jordplätt på ca 50 kvadratmeter, men ändå. Vilken lycka! Jag och Kristina var där och grävde, sådde och planterade.

Vår närmaste granne både på koloniområdet och i trappuppgången brukade ringa på vår dörr, speciellt på höstarna. Han sa med stolt och lycklig min:

- Titta här! Jag måste visa vad jag hittade i skogen idag. Stolt fjällskivling och ...

                      Bild: Citronslemskivling.


1976 flyttade vi upp till Björnbärsstigen på samma område. Då var även Daniel och Tobias med i bilden.

Där var en ny granne, som även han brukade ringa på dörren, speciellt på höstarna. Han sa med stolt och lycklig min:

- Titta vad jag har hittat i skogen idag. Stolt fjällskivling och ...


Jag tänker ibland på svampkännarna, som vi hade som grannar, som lärde oss en del om svampar - och jag tänker på svärmor Marta, som lärde mig att känna igen citronslemskivlingen.


Nu väntar jag på att älgjakten snart skall vara över.

Det finns säkert höstkantareller i skogarna som väntar ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar