tisdag 7 oktober 2014

Söndag på Rhodos

Det tar tid för mig att komma hem på riktigt i tankarna ...

Vi plockade ihop våra badkassar och gick ut. Åke sa:

 - Vänta här!

En stund senare raggade han upp mig! Han vevade ner rutan på hyrbilen och ropade:

- Skall vi ta en tur? Har du med dig vad du behöver?

    Bild: "Valley of butterflies."


Vi hamnade ganska snart någonstans på öns mitt, med dess serpentinvägar, som slingrade fram genom säregna barrskogar och en härlig grönska. Första stoppet blev i den vackra "fjärilsdalen."

Det var ett fåtal rödskimrande fjärilar, som fladdrade förbi oss i dalen, sent på säsongen som det var; Ändå, en stor upplevelse!


Vi fyllde på friskt källvatten i våra vattenflaskor vid nästa stopp. De sju källorna!

Senare badade vi i havet, på östkusten. Jag sa med ett skratt, då jag med stor möda kom upp på land igen:

- Det var allt ett väl äventyrligt badställe det här med alla klapperstenar att forcera, men nu har jag iallafall badat i havet. Och det var härligt!



På kvällen avslutade vi dagen med picknick uppe på berget Filerimos. Vi hälsade på påfåglarna, som huserade där bland alla sevärda byggnader och planteringar.

                       Bild: Klostret från riddartiden.

Vi besökte det gamla klostret -

                                          Bild: Korset (18 m högt) byggdes av italienarna 
                                                   före andra världskriget och restaureras nu.


och tittade på utsikten från det stora betongkorset, som brukar lysa på nätterna.



Och undrade varför ett av de vackra träden i närheten stod innanför stängsel ...



Vilken innehållsrik söndag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar