tisdag 18 augusti 2015

Ögonblick

I morse var jag ute i det daggvåta gräset med bara fötter. Jag undrade för mig själv varför man inte passar på lite då och då, när allt är så upplagt för det.

Två svanar flög över sjön och deras lockande läten ekade vida omkring. Jag tvättade av fötternas gräsklipp i sjön och beundrade skräddarnas konster på vattenytan. I en buske tittade rödhaken fram.

En stund senare kom den nya Ikeakatalogen i brevlådan. På framsidan stod det "Ta vara på ögonblicken" ...

Just det!

Det var mest kyligt och regnigt i juli, men vilken lycka då solen visade sig emellanåt och barnbarnen och alla badgrejer kom ner till stranden;

Och vattnet var bara 16 - 17 grader varmt, men det var ingen som klagade på det.


Eller den där dagen då vi letade efter de första kantarellerna och hittade 8 stycken små, små.

- Vi hittade jättemånga, jublade Konrad senare.

- Vad du kan räkna, sa jag.

- Jag har räknat till 3220 en gång. Det tog flera dagar!




Vi väntade för övrigt på att grönsaker och tomater skulle sätt fart, men icke. Vi skaffade ett enkelt växthus till sist.

Naturen och skogen njöt nog annars i övrigt -


för att inte tala om oss, den där dagen då vi drack kaffe och åt cheescake med grädde och bär ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar