tisdag 2 februari 2016

Tystnad

Snö och kyla och vackra dagar har det varit, men nu är det mulet och grått. Det passar ändå ganska bra, för om en stund skall jag åka iväg till akvarellkursen ...



- Jag känner mig ung, som 23 år ungefär, brukade mor Rut säga på sin ålders höst.

På den tiden trodde jag att hon skojade, men nuförtiden vet jag att så kan det vara.

Ibland kan jag få för mig att jag borde öppna ett café eller en affär;

Men när jag ser min farmor, min mormor, min mor och mina mostrar i min spegelbild, så vaknar jag till och ler för mig själv.

                      Bild: Jag och moster Alva. 1977.

Hur som helst så är det fint att kunna fantisera - och ha tid att tänka på gamla, goda tider och på nya tider - och skriva ner några rader på dataskärmen.

                      Bild: Morgongäster.

Häromdagen vaknade jag av en lustig dröm, som jag tänkt på lite av och till sedan dess.

Min vän I. tog fram en grammofonskiva (en stenkaka) som hon tyckte att jag skulle lyssna på. Jag såg hur skivan snurrade runt och hur allting verkade fungera, men jag utbrast:

- Det hörs ju ingenting!

- Nej, det är tystnaden! Det är den som vi behöver lyssna på lite oftare, svarade hon så självklart.

Så sant! Tystnad har inte alla tillgång till, men vi har mycket av den lyxen;

Men nog är det roligt när öronen är fyllda av vindens sus, fågelkvitter och andra ljud som man gillar också - och på torsdag skall Vi-kören träffas igen ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar