lördag 8 oktober 2016

Den 8 oktober

Åh, vilka vackra, soliga höstdagar det varit, men idag är det riktigt blåsigt och gråkallt ute ...

                                           Bild: Grönsinkavägen.
Jag sa till Åke:

- Skall det vara så här framöver?

- Det är bara en tillfällig svacka i sommarvärmen, svarade han så övertygande.


En stund senare kom han hem med en  bukett Världens-barn-rosor och satte i en vas och jag  tänkte på min far, som föddes den 8 oktober 1919. Han borde fått en bukett idag.

Ibland kunde det vara riktig brittsommar på hans födelsedag. Jag minns att han lyste upp lite extra vid några tillfällen och berättade om Birgittas namnsdag, som infallit dagen före.

                      Bild: Far Bertil 60 år och mor Rut.1979.

Inför de jämna födelsedagarna eller något annat som skulle firas, brukade mor Rut undra med mig:

- Kan du ordna med ett kort?

Det kunde gälla mostrarna som fyllde år eller någon annan i släkten. Det var ett stort uppdrag att tillverka ett fint kort, kände jag.

                                            Bild: Till far, svärfar, morfar Bertil.

Så roligt! att några av mina födelsedagskort finns bevarade, tack vare mor.

                      Bild: Gotland 1989.

Så roligt att även några bilder finns kvar. Våra tre yngsta barn och morfar och mormor (som vi oftast sa) åkte till Gotland och fick uppleva en härlig, solig semestervecka tillsammans.
  
                      Bild: Rut och Bertil. 1989.
            
                      Bild: Johanna, Theresia och morfar på 70-årsdagen.

Idag skulle far fyllt 97 år. Hur skulle det ha varit? Om han fortfarande varit ibland oss.

                                          Bild: Knut leker prins.

Tänk om han fått träffa de nya barnbarnsbarnen som t.ex. lille Knut, som även heter Bertil.

Jag tror att far skulle tittat varmt på oss, då vi kom och gratulerade och sjöng för honom, även om jag vet att han ofta drog sig tillbaka en stund, om det blev för mycket ståhej.

Så fint ändå ...




2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder du visar! Kul med minnen, och sparade gratulationskort!
    Kram Karin
    http://pixelmojan.se

    SvaraRadera