torsdag 17 maj 2018

Sommaren 1948

Vilken värme! Det har varit två veckor med ihållande sommarvärme och alla vårblommor slog ut med hast och t o m jag kunde bada i sjön ...



Åke lade ned mycket tid på att få ordning på alla jordhögar, som blivit kvar efter installeringen av nya avloppet innan nyår. Tur! att han hade sjön i närheten, som han kunde svalka sig i.

                                            Bild: Skogsviol.

Nu behöver vi få lte regn, trots högt vattenstånd. Det är torrt i skogen och på åkrarna nu; Och  jag väntar på att kunna strö gräsfrön över den nya slänten - men nu tar jag en paus efter dagens träff med Vi-kören och besöket på Horndals Växthus.

                                           Bild: Rhododenron. 

Då vi var barn var alla somrar fina, men jag tänker särskilt på sommaren 1948, som jag har många minnen ifrån. Jag var 5½ år då.

Jag kan verkligen känna att farmor Lydia försökte att fylla veckorna med innehåll för mig, farfar Axel var kanske med på ett hörn, medans jag väntade på att mor och far och lillebror skulle komma med tåget från Göteborg.

Jag lekte med grannflickorna ibland, blåste såpbubblor i långa ihåliga makaroner, badade i farmors träbalja på gräsmattan och åt rabarber - och låg och tänkte djupa tankar i hängmattans björkskugga.

                         Bild: Farmor, mor Rut och jag, samt vännerna Viktor och Edit.

Men en dag kom äntligen mor och far med lillebror och nu i sommar fyller lillebror Kjell 70 år, som jag brukar ringa till lite då och då.

- Jag tänkte just på dig, svarar han ofta. Men den här gången hann du före.



Men nu skall väl Åke och jag fortsätta att fira vår bröllopsdag med att koppla av i trädgården, det bästa stället så här års ...



2 kommentarer:

  1. Grattis på bröllopsdagen. Vi har den idag 18 maj, 34 år.
    Ser att ni har lika varmt som oss, men badväder har vi inte.

    SvaraRadera
  2. Grattis Helena! Idag är det nordlig vind och kyligt i vattnet, men det skall väl bli badväder igen ...

    SvaraRadera