fredag 8 augusti 2014

En torr, varm sommar

Vilken torr och varm sommar det varit - och så många gånger vi doppat oss i sjön för att svalka ner oss ...

År 1955 var det något liknande.

Min far Bertil praktiserade några månader i Erikslund i Medelpad. Han studerade på Socialinstitutet i Göteborg och arbetet däruppe skulle ge honom erfarenheter för kommande tider.

På sommarlovet åkte mor, lillebror och jag upp till honom och hela familjen var därmed samlad. Det kändes, som om vi åkt utomlands. Vita kor, höga berg, stora skogar och den breda älven Ljungan.

I Medelpad var det kanske inte lika torrt, som i övriga landet, men varmt var det. Jag badade i älven varenda dag - och blev jagad av bromsar i slutet på sommaren.

På tågresan hemåt till Göteborg igen stannade tåget på stationen i Södertälje. Alla träd uppe på bergen var helt brunbrända. Jag hade aldrig sett något liknande!

Och antagligen var det då som jag samtidigt hörde och såg en grabb ropa och vifta med papperspåsar i luften.

- Sööödertäljekringlor! Sööödertäljekringlor!

                      Bild: Krokodilen infångad av Nils.


Idag frågade jag Åke om vad han mindes av den varma, soliga sommaren, även om jag hört det förut ...

Hans familj bodde i Linköping på den tiden.

En dag skulle Åke springa ett ärende åt mor Marta. På vägen hemåt igen sprang han över gräsmattan, som var inhägnad med ståltråd, vanligt på den tiden.

Han såg väl inte tråden, utan snubblade och stupade framåt. Vänsterarmen smärtade rejält, då han fortsatte hemåt.

Det blev sjukhusbesök, inläggning några dagar, operation och gipsad vänsterarm.

- Du får absolut inte blöta ner gipset, sa läkaren till honom då han skrevs ut.

Men det var världens badsommar och han var ofta på Tinnerbäcksbadet och svalkade av sig.

Det var väl en lysande idé att lägga vänsterarmen på en badboll och ha övriga kroppen i vattnet?

Ah! Bollen for iväg och den gipsade armen hamnade under vattnet ...



Och Åkes berättelse ledde till att jag googlade på Linköping och hittade info om badet nedan:

Utomhusbadet vid Tinnerbäcken är nästa modernistiska fullträff. Badet invigdes 1938 och hade Sveriges första 50 meter långa utomhusbassäng. Anläggningen är antagligen unik. Bäckravinen har använts för att anlägga en 115 000 kvadratmeter stor badsjö. Det är kanske överflödigt att nämna att Tinnerbäcksbadet är en synnerligen populär plats varma sommardagar.

Trevlig helg alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar