fredag 22 augusti 2014

Skolstart

Solen tittar fram, fallfrukten dunsar ner på gräsmattan och en solros har slagit ut ...



Den här veckan började skolorna igen och för barnbarnet Rut och kompisen J. var det något alldeles extra att invänta skolstarten i förskoleklassen.

Jag var på besök i Västerås just då.

Dagen innan skolstarten utspann sig följande samtal mellan Rut och J.

- I morgon skall vi börja skolan! sa Rut. Då får vi läxor!

- Jaa, då får vi läxor. Jag älskar läxor, sa J.

- Jaa! jublade de båda två och hoppade upp och ner av glädje.

                      Bild: Skolstart!

                      Bild: Kompisar!


Jag drog mig till minnes min skolstart i Göteborg. Jag var sju år och hade mest varit hemma på gården och lekt. Så vuxen man kände sig och så roligt det var med alla klasskamrater, speciellt med vännen Maud.

Maud och jag gillade att gå i skolan och att få läxor. 

Då vi kom i de högre klasserna hade vi en kamrat som hette Marianne Olsson. Den flickan var väldigt duktig på alla prover.

Maud och jag läste ofta läxorna tillsammans och förhörde varandra. Vi rabblade Sveriges landskap, städer, åar, sjöar och berg - och allt möjligt annat. 

Vi hade som ett slags mål att bli duktigare än Marianne Olsson, men det lyckades sällan. Hon var ett geni, som det inte var lätt att övertrumfa.



Långt senare hörde jag av min kamrat Maud att vår "stjärna" Marianne Olsson hade läst juridik och kommit långt på det området.

Maud utbildade sig till lärare så småningom - och jag utbildade mig på mitt sätt med tiden;

Men vad går upp emot att få vara med om "skolstarten" med barn och barnbarn ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar