tisdag 26 augusti 2014

Får jag gå på kör?

Det är sensommar! Under vårt vildvuxna äppelträd ligger det drivor av fallfrukt, av tveksam kvalité, men bofinken, trastarna och rödhaken verkar nöjda. Jag är glad att sångfåglarna har äpplen att mumsa på.

Det kanske kan bli några äpplen som duger till oss med.


På tal om sång!

Häromdagen undrade barnbarnet Rut:

- Mamma får jag gå på kör?

- Javisst!

- Vad är kör för något? Är det sånt som mormor går på i sin kyrka?

- Mmm.

                     Bild: En rolig dockteater.


Ett par dagar senare träffade jag Rut och tog upp det där med kören med henne och undrade:

- Vet du vad en kör är för någonting?

- Nej, men jag får väl se det då jag kommer dit, svarade Rut - och skuttade iväg glad i hågen.


Jag blev så inspirerad att få börja sjunga i mina körer igen!

Men nu ...

- Jag får väl skutta ut i trädgården och se hur det ser ut där idag - och om jag kan komma på vad växten ovan, med frukter som ser ut som röda helnoter, hette nu igen ...



PS. Indiskt fotblad heter växten! Tack Anne-Lie för hjälpen!







2 kommentarer: