måndag 18 augusti 2014

Pannkäng

I fredags bestämde jag mig för att tvätta ett fönster eller två varje dag.

- Då hinner jag med ca 30 fönster på en månad, tänkte jag, även om jag har annat att göra.

Idag fortsatte jag med tre fönster till och fick sällskap av solrosorna ...

                                  Bild: Solrosor som fåglarna odlat!


I lördags var vi i Uppsala. Det var sommarkalas för Konrad, en tradition i några år; Vi skulle också passa på att fira Kerstin, som fyllt 8 år.

Åke och jag kom bland de första och medan vi inväntade de övriga satt jag och pratade med Kerstin.

- Du kan väl berätta lite om vad ni har haft för er i Helsingfors, sa jag.

- Jaa, sa Kerstin.

Det blev en lång redogörelse om Finlandsbåtens alla faciliteter - och om hur långt det var att promenera från båten till konstutställningen, Tove Jansson 100 år;

- På kvällen fick vi middag och efterrätt på båten. Pappa och mamma fick crème brulée och pannacotta. Vi barn fick bara glass! sa Kerstin.

                                 Bild: - Precis vad jag önskade mig, sa Konrad.


Konrad hade önskat sig pannkakstårta till fikat - och det gillade även Kerstin.



- Jag brukade få "pannkäng" på somrarna. Min farmor stekte pannkakor och lade blåbär och smultron och vispad grädde emellan varje pannkaka. Har inte ni fått det, då ni var barn? undrade jag med de vuxna.

- Nej, det har vi aldrig hört talas om, sa de.


Vilken fin dag det blev! Vi kunde gå ut mellan varven i sensommarvärmen;



Men på kvällen efter dagens kalasande kom regnet och åskvädret. Det lät som:

 Pannkäng! Pannkäng!

Skall nog bjuda på det någon gång ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar