onsdag 19 november 2014

19 november

I USA är det visst vinter i varenda delstat, men här har vi fortfarande gröna gräsmattor ...

Idag tänker jag särskilt på den milda natten för 39 år sedan då "trean" kom till världen! Tobias!

                      Bild: Tobias visas upp på BB. Karolinska sjukhuset. 1975.

Då vi kom hem till Kungsängen var syskonen väldigt glada. Kristina sjöng och pratade med lille Tobias, bäddade och vaggade honom, som en liten mamma.

Daniel såg högtidlig ut då han fick sitta och hålla lillebror i famnen.

Tobias skrattade och "pratade" från första stund, tyckte vi.

En dag satt Daniel och lekte på golvet med sina legobitar. Tobias satt i babysittern och tittade på.

Rätt som det var skulle Daniel gå iväg, men han böjde sig först ner till Tobias och sa mjukt:

- Kommer snart! (Tomme nat!)

Och det värmde mig att se och höra!

Då Tobias fyllde fem år hade han just blivit storebror! Det var nog lite annorlunda för honom, som varit minst så länge. Men han vande sig snart!

                            Bild: Tobias 5 år. Farmor Marta och lilla Johanna. 1980.


Det var den 7 november, då lilla Johanna kom till världen. Ännu ett kärt novemberbarn!                                
Just därför har november månad varit förknippad med tårtor och kalas - och inte bara gråväder!

- Dimma hör till! sade en bekant häromsistens till mig med ett stort leende. Ett novemberbarn även hon.

                      Bild: Cyklamen och novemberkaktusen lyser upp.

Men jag behöver allt blommande krukväxter omkring mig - och färgglada kläder!


Det passar så bra för mig, att sedan gå ut och 

hjälpa Åke med belysningen i den jättestora granen ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar