torsdag 27 november 2014

Oväntat

Igår var det återigen oväntat glittrigt, frostigt och soligt ...

                      Bild: Idegranen vid brevlådan.

Fåglarna kvittrade och den stora hackspetten var på besök i äppelträdet. Ibland var de två.


                      Bild: Nypon.

Idag var det mulet, frostigt och halt ute på vägarna.

"Vikören" passerade nybygget av den nya förskolan, bakom brandstationen i Horndal, och där hade man kommit oväntat långt, kunde vi konstatera.


                     Bild: Ny förskola byggs bakom brandstationen. Bilden tagen 18 nov.

Kören var nämligen på väg till äldreboendet i Fors. Vi sjöng de fina, högtidliga adventssångerna med och för varandra - och i fönstren var det adventspyntat med ljusstakar och allt. Stämningsfullt!




Jag hade melodierna kvar inom mig på vägen hemåt -

och jag tänkte på lille Knut två år, som Åke och jag träffade för några dagar sedan i Grillby.

Jag höll ett öga på honom en stund.

Han satte sig tillrätta i en fåtölj och började plötsligt sjunga för mig med klar och tonsäker stämma:

- Ja må han leva, ja må han leva i hundrade år.


Det var lika oväntat roligt, som då Nils 8 år sa, dagen före:

- Jag och min kompis skall starta ett band ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar