torsdag 19 februari 2015

Resan till Ammarnäs

Töväder och halka!


Så väl, att det var vinterväder då våra barn med familjer var här hos oss i några dagar.

Skridskor på knagglig is, pulkaåkning på gångvägarna, snölek bland granarna - mycket frisk luft för alla ...

Bild: På väg till Ammarnäs.

Inomhus "malde" skannern sakteliga framåt. Fars och mors gamla diabilder skannades först. Vilken skatt!
                     
I slutet på sommaren 1971 åkte vi på semester med mor och far till Ammarnäs.

Åke och jag vandrade i fjällen några dagar och mina föräldrar tog hand om Kristina under tiden -

 Bild: Far med Kristina.
                      
men jag var oförberedd på hur olidligt det var att inte ha vår lilla flicka i närheten.

- Åh, vad jag längtar tillbaka till Ammarnäs, suckade jag efter ett par dagar. Och jag gick och gick.

 Bild: Kristina och Åke.

Men Kristina hade inte saknat oss alls - och hon tittade på oss, som om vi var främlingar, då vi äntligen fick träffa henne igen.

 Bild: Mor.

Vilka härliga minnen det ändå blev från den långa resan från Täby, där vi bodde då, till Lappland.

Kristina hade fått en hundbok att ha med på resan. Den blev hennes käraste pekbok för lång tid framåt. Än i denna dag kan jag se och höra henne:

- Vov, vov, vov!

Och i midnattssolens sken, sittande med boken i sängen:

- Vov, vov, vov!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar