tisdag 3 februari 2015

Så var det då

Åh, vilken vinter!

Idag tänker jag på våra vuxna barn och vilka minnen de möjligen har härifrån Horndal. Jag får fråga dem ...


Jag  hittade några foton, som Åkes bror Tord haft i sina gömmor.

Här ovanför är sommarstugan, som mina svärföräldrar köpte år 1968. Jag minns det så väl!

Sommaren 1969 målades huset ljusgult.


Några år senare byggdes huset ut och en källarvåning tillkom. Marta och Rune flyttade hit för gott.

                        Bild: Baksidan.

Rune körde ut matjord med skottkärran. Marta grävde rabatter och planterade blommor överallt - och mycket matnyttigt med.

                      Bild: Marta.

De stortrivdes båda två. Det var härligt att se!

Det var alltid spännande, att komma och hälsa på och se förvandlingen både inne och utanför huset.


Våra barn brukade vara hos Marta och Rune en vecka varje sommar. 

Åke och jag ringde till dem varje dag och undrade vad de hade för sig. De hade alltid något kul att berätta.

I början på juli 1978 var våra tre äldsta barn hos Marta och Rune. Kristina (8 år) skickade ett vykort, som finns kvar, till gammelfarmor Ellen och gammelfarfar Viktor i Västerås.

Hej båda två

Vi har varit och plokat näkrosor

Vi ska åka runt ön.

Vi har köpt en krokig gurka.

hälsningar Kristina


Det kortet gladde Ellen och Viktor väldigt mycket! 

Och vi övriga skrattade gott, då vi fick höra om näkrosorna och den krokiga gurkan om och om igen ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar