måndag 13 april 2015

Årstider

Solen skiner, småfåglarna sjunger, lommen ropar, sjön blänker och våren är verkligen här ...


                      Bild: Vår! 2015.                   

En gång satt jag och pratade med vår lille Daniel om årstiderna. Han var fem år.

- Det slutar med hösten, sa han,

- Ja, först kommer vintern, sedan våren, sommaren och hösten. Sedan börjar det om igen, sa jag.

- Går det runt, runt hela tiden? Hur blir det om det går rakt fram? Hur går tiden?

Jag försökte förklara så gott jag kunde, men inte var det så lätt.

                     Bild: Pepparkaksbak. 1978.

I samma veva hade Daniel en lös tand, som han tappade så småningom. Han lade tanden i en kopp med vatten, som brukligt var.

Dagen efteråt låg det en krona under koppen, som förväntat var.

Rätt som det var släppte Daniel ner tanden i vattnet igen och jag undrade varför.

- Jag vill att det skall bli mer pengar!

                      Bild: April, 2015.

Och igår bet jag sönder en tand. 

Nu går jag och väntar på att få komma iväg till tandläkaren.


Roligare kan man väl ha det, 

men jag får säga som barnbarnet Knut, på bilden ovan:


                 - Okey då!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar