onsdag 9 september 2015

En helg i Uppsala

Hemma i stillheten igen!

Och tid att tänka på stort som smått - och filosofera över att himlen över oss är densamma över hela jordklotet ...


I helgen var jag i Uppsala, Åke var på annat håll.

Det var blåsigt och regn i luften. Jag halade upp kameran ur väskan då jag fick se ärkebiskopen, som stod utanför domkyrkan och väntade på någon, några.

                      Bild: Ärkebiskop Antje Jackelén längst till höger.

- Fick du en bra bild nu? sa polismannen bakom mig och bad mig sedan, att dra mig tillbaka till trottoaren, där det stod några japanska turister.

- Jag tror det, svarade jag. Det var väl synd att jag inte blev inbjuden till domkyrkan? fortsatte jag.

- Inte ens jag, får komma in i dit, svarade han.



Det kändes, trots vädret, att det var en högtidsdag. Speciellt då kungaparet välkomnades.

Jag visste att det skulle bli biskopsvigning för Mikael Mogren, Västerås stift och Johan Dalman, Strängnäs stift, men de var nog redan inne i kyrkan, tänkte jag.

Jag tyckte det var lyckat, att jag ändå fått en glimt av vad som var å färde - och fortsatte ner på stan för att träffa Johanna och Konrad.

Konrad tyckte det var lustigt att jag träffat kungaparet och han ville se på bilderna.



På kvällen läste Johanna en saga om en nalle och en prinsessa.

- Det är bra att prinsessan har en krona på huvudet, annars skulle man kunna tro att det var ett vanligt barn, sa han.


Tänka sig vad man kan få vara med om ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar