tisdag 15 september 2015

Växtkraft

Det regnar ute och det känns overkligt, att vi för 45 år sedan låg på en filt och roade lilla Kristina -


men det är ändå ganska hemtrevligt att höra smattret på fönsterrutorna idag.


Utanför huset lyser prydnadslönnen i rött -

                      Bild: Parkslide.

och utanför entréfönstret, står den märkvärdiga busken, som tagit rejäl fart i sommar.

Jag har undrat länge vad det kunde vara för "bambupinnar" som stuckit upp ur marken, men nu vet jag, med vänners hjälp, att det är en parkslide. Den kan på vissa håll bli ett riktigt ogräs.


Det är spännande att få höra att riktiga bambufrön, som sätts i jorden tar tid på sig för att bli en planta.

Det händer ingenting det första året, ingenting det andra året, ingenting det tredje eller det fjärde året, men på det femte året kommer bambun upp ovanför marken, som skjutna ur jorden.

Då växer de 1,25 meter på en dag - och det behövs dynamit för att ta bort alla rötter under jordytan.

Så roligt skall vi väl inte ha det ...



För övrigt har mina fem squashplantor växt hejvilt. Det kunde man väl inte tro, efter denna kyliga sommar. Det hamnar squashbitar i nästan all mat numera. Gott blir det!

Det bli soppor, grytor och idag en paj utan pajskal -


och några ärtor och tomater är på gång!

Och så avrundar jag det hela, eftersom jag trots regnet skall åka till byn en sväng.

Jag var hos Kristina häromdagen och blev så överraskad av att hon lyckats övervintra kärlekspelargonerna -


som planterats i min farmor Lydias järngryta ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar