tisdag 1 september 2015

Mellan sommar och höst

Det är visst regn och höst på väg, men igår var det en sommardag - och jag satte mig i solen och rensade svampen, som jag hittat, men bilden här är ett par veckor gammal ...


Jag tog en sväng i trädgården med sekatören, för att röja bland ormbunkar och rallarrosor nedanför garaget.

                      Bild: Höstgentiana.

Åh! Gentianan fanns åter där, trots alla yviga växter, som skymt dem. Jag återkom i tankarna, som alltid, till fjällvandringen, som Åke och jag var ute på sommaren 1969.  

                                      Bild: Sareks nationalpark. 1969.

Där i den karga naturen växte lappljung, flällviol;

Och fjällgentiana i full blom, fast de var naturligtvis mycket mindre än vår höstgentiana - men lika djupt, intensivt blå.


Jag fortsatte att röja i backen och hittade röda frukter, som lyste så vackert under ormbunkarna - har aldrig sett Trillium på det viset.

Men nu är klockan mycket.

                    Bild: "Café Färgaffären" i Horndal. Avslutning på vårterminen.

Jag skall åka iväg till "Samtal över en kaffekopp".

Det blir trevligt, som alltid ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar