onsdag 8 maj 2013

Den bästa åldern


Alla åldrar har sin charm, bara man är någorlunda frisk och klar i tanken, brukar jag säga för mig själv .

Min svärfar Rune kunde säga långt upp i åldern:
- Det här är den bästa åldern!

Jag såg, att hans barnbarn såg undrande ut.

Min mor brukade säga:
- Inom mig är jag fortfarande ung, bara 20 år.

Vi undrade hur det kunde vara möjligt!

Då jag var barn kunde de vuxna säga:

- Ni har det allt bra ni, som kan leka.

När jag träffade Nils 7 år för några dagar sedan sa han:

- Jag vill vara 12 år!

                                   Bild: Nils gillar tårta.

Hur det nu än är, så säger jag idag:

- Den bästa åldern flyttar på sig, framåt.

Allt det här funderar jag på idag. Det är nämligen två år sedan Åke och jag sade till varandra:

- Nu flyttar vi hit till landet. Varför skall vi inrätta oss för ålderdomen i förtid?

Vi får ta vara på dagen, som inne är - och idag är det fågelsång och sol.

- Kommer dag kommer råd. Det brukar vara så ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar