onsdag 1 maj 2013

Svaret

Jag har inga minnen av första maj och några demonstrationer från min uppväxt. De stora marscher som jag såg var framför allt frälsningsarmén i Göteborg, med horninstrument och andra röda, vajande fanor ...

En gång var Åke och jag i Sölvesborg. Vi sov över hos Åkes morbror Owe och Marta. 
Owe sa till Åke:

- Jag har en stor inbunden bok efter far Rudolf från storstrejken 1909. Jag tycker att du kan ta hand om den.

Så småningom, då Ove och Marta inte längre fanns bland oss, kom boken som Owe visat oss i vår ägo.

Idag hittade jag boken igen och samtidigt texten, som Owe skrivit ner. Jag tycker det kan passa med en historisk tillbakablick en sådan här dag.

Här är ett utdrag:

Tidningen Svaret utgavs i 28 exemplar. att jag här kan redovisa dessa i inbunden form beror på följande; Min fader Carl Rudolf Carlsson 1881 - 1974 var som målare, vid denna tid verksam i Nyköping, han delade rum med en bokbindare. "Svaret" ingick som en del av tre inbindningar i ett Gesällprov.

I nummer 3 sista sidan övre marginalen står antecknat " Gud välsigne Storstrejken." Det kan hända beror på att Carl Rudolf vid sidan av sin fackliga verksamhet även var frälsningssoldat.




Rudolf och Olga träffades på frälsningsarmén i Sölvesborg i sin ungdom. Undra på att jag kände gemenskap med Åkes morföräldrar!


                            Bild: Olga, Olle, Rudolf. 1969.


Det var något särskilt med Åkes morbror Owe och morföräldrar, men det hade inte alls med politik att göra för mig ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar