torsdag 23 maj 2013

Mor lilla mor

Tidigt i morse såg jag hur den svartvita flugsnapparen redan var vaken och flög in och ut i grannens fågelholk. Sådana bestyr de har, fåglarna!

Någon dag före Mors Dag, då jag var barn och gick i skolan i Göteborg, fick vi till uppgift att rita något fint till våra mödrar. Jag kan ännu känna glädjen i det!

Det var en stor dag på den tiden, kanske det var den enda morgonen på hela året, som mödrarna fick en liten paus från allt arbete i köket, fantiserar jag idag.

Min mor Rut kunde ibland berätta om hur det kunde vara i hennes hem på Mors Dag. Mor hade fyra systrar och alla tyckte om att pynta och göra fint. De passade på att plocka blommor, då mor Hulda var i ladugården och mjölkade. De kokade kaffe, tog fram bröd, dukade vackert och broderade med blommor på bordet och runt kaffekoppen  - och stolen garnerades även den med lite blommor och blad, dagen till ära.

Varje gång, som mor Hulda steg in i köket denna dag, blev hon lika överraskad och glad - och de sjöng för henne kan jag tro!

                      Bild: Dagens Rhododenron.


En gång då jag var med min familj till Spelvik, där mormor Hulda och morfar Hjalmar bodde på äldre dar var det Mors Dag. Min moster Vera var där hon med, och hon och jag var ute den morgonen och plockade blommor, som mormor Hulda och min mor skulle få.

Jag plockade även några björkkvistar, som jag skalade av barken på och sa till min moster:

- Man kan fläta en korg av det här!
- Jaha, sa hon och hjälpte mig att skala av flera björkkvistar.

Där stod jag sedan och försökte att få ihop något fint, men inte blev det något av det - och jag undrade varför.

Det dröjde tills jag kom till Stenebyskolan (1966) innan jag fick lära mig hur man flätar en korg på riktigt.

Det var allt lustigt, att jag bodde hos min moster Vera och kusinerna den våren ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar