fredag 3 maj 2013

Faster Birgit

Jag har aldrig kunnat springa fort, men visst har jag sprungit till bussen, jobbet och i skogen ibland ...

Min faster Birgit var liten och kvick, när hon var ung. En dag sprang hon ut och in i huset där hon och farbror Justus bodde. Plötsligt var det en äldre dam, som lutade sig ut genom fönstret och ropade högt och bistert:

- Jag har också kunnat springa, då jag var ung.

Den där episoden brukade vi skratta åt, varje gång som den berättades, av Birgit eller någon annan.

                      Bild: Birgit och Justus bakar.

På den tiden som farbror och faster fortfarande bodde i Göteborg - där även min familj bodde på den tiden - brukade min farmor be min mor att hjälpa Birgit. Mor hade mycket att göra själv, men Birgit var klen och klarade knappt av att sköta tvätten, så mor hjälpte henne.

Farbror Justus tog alltid hem sina grova arbetskläder för tvätt, som ett exempel. Det var så det var för alla!

Många år senare, 1984, dog farbror Justus hastigt. Det var ett hårt slag för Birgit.

Det blev ensamt för min faster, som inte hade några barn eller egen släkt alls - men min far och mor fanns alltid i bakgrunden, ändå.

Lilla Birgit blev som nyfödd "utslängd i livet" och fick växa upp hos flera olika familjer, under sin uppväxt. Det var en svår barndom för henne.

                      Bild: Birgit sitter längst till vänster, längst fram. Fotot taget i Flen. 1922.


Jag minns att faster Birgit var snabb i tanken, hade fantasi och kunde skoja och agera! Hon var konstnärlig, men hade svårt med matematiken.

- Läraren slet mig i håret, för att jag inte förstod mig på räknetalen, brukade hon berätta för oss.

Birgit var inte alltid lätt att förstå sig på, men jag vet att alla runt omkring henne gjorde sitt bästa.

En gång ringde mor till Birgit på hennes ålders höst. Mor sa:

- Minns du den där äldre damen, som ropade från fönstret då du var ung?

- Ja, nu blir det inget mer springande, svarade Birgit - och de skrattade gott båda två ...

                               Bild: Birgit 20 år.


Birgit blev 97 år gammal. det kunde väl ingen ana ...

Född 7/2 1908 - 28/8 2005.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar