torsdag 5 december 2013

Hjälpsam

Snart har hela dagen gått! Mörkret är här, men ljusstakar och adventsstjärnor lyser upp - och även i gäststugan lyser det i fönstren. Det hör till!

I morse hade Theresia lagt ut en videosnutt på lille Knut, som hjälpte till med morgonbestyren hemma. Han tog nattblöjan i handen och gick med den till soptunnan i badrummet, lyfte på locket och slängde sin blöja där. Då den lyckligen försvunnit under locket, klappade han händer och stegade därifrån så glad och nöjd;

Och Åke och jag tyckte, att så där glad över sina framsteg borde man väl alltid vara ...

                                    Bild: Knut.

Då Theresia var liten, kunde jag inte annat än förvåna mig. Även hon var hjälpsam!

                                       Bild: Theresia. Tre år.

Storebror Tobias höll på att bygga ett avancerat landskap med sina legobitar. Theresia, knappt tre år, var hela tiden där och ville hjälpa till att bygga, men Tobias tyckte att hon bara förstörde. Till slut suckade han och sa med hög röst:

- Jag tycker att du är en Trasa!

- Nej! Jag heter Olga, Maria, Theresia och Wahlqvist, svarade Theresia snabbt och bestämt.

Både Tobias och jag tittade häpna på varandra. Avväpnande var det och vi kunde inte låta bli att skratta lite i smyg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar