tisdag 31 december 2013

Nyårsafton 2013

I morse skakade jag av några trasmattor innan dammsugningen - och tänkte på att livet kan vara som en trasmatta med vackra, skiftande inslag ...


                        Bild: Julaftonsmorgon. 2013.


På tal om trasmattor; De flesta har min svärmor förärat Åke och mig, men det har även funnits andra mattor, som jag kan berätta om från den tid då jag växte upp.

Det var en gång en rejäl kvinna, som bodde i Eneboga. Tant Elmy, som jag kallade henne, brukade väva mattor till folk på beställning. Så spännande det var att få se de nya mattorna, som rullades ut på farmors och farfars golv, särskilt till jularna. Mattorna var vävda i rosengång och tuskaft och de var ett rent mysterium för mig att beskåda.

En gång lämnade mor några kassar med mattrasor till farmor, som i sin tur skulle be Elmy om hjälp att väva mattor av trasorna.

Mor hade fått ihop många vackra, färgglada tyger från Margot Svensson, som bodde i samma uppgång som vi i Göteborg. Hon hade nämligen tillgång till spillbitar på sitt arbete, där hon var tillskärare; Dessutom hade mor tyger från vårt hem, som hade förvandlats till mattrasor.

Efter en tid fick mor ta emot de nyvävda mattorna, men hon kände inte igen varken färger eller tyger i mattorna.

- Men, jag som hade så många vackra mattrasor, sa mor. I de här mattorna är det mesta blått och grått! Så tråkigt!

Farmor undrade hon också, vad som hänt, men snart fick vi höra vad tant Elmy sagt till farmor om mattorna och mattrasorna.

- Trasor, som trasor! hade Elmy svarat.

Och sedan var det slutdiskuterat om det, men den jordnära tant Elmy, gav oss ett roligt minne.

                      Bild: Åke och jag. Julafton, 2013.


Men nu är det dags att väva in våra bästa förhoppningar inför det nya året och jag skall säga till Åke och alla nära och kära:

- Gott Nytt År! Tack för alla fina inslag under året som gått ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar