tisdag 17 december 2013

Muminmamman

Nu är vi hemma igen! Det lackar mot jul och jag skall ta på mig Muminmammans förkläde. Det känns naturligt efter några dagar med barnbarnen Ellen och Kerstin, som gillar Muminfamiljen.

På Luciadagen hämtade jag Kerstin i skolan, gick över skolgården och övermannades av känslan, som jag ofta fick på den tiden, då jag vikarierade i skolorna i Lindesbergs kommun; Att livet leker!

Väl hemma spelade vi Muminspelet, tittade på Hedenhös på TV, firade Lucia och tände ljus.

                                  Bild: Åke, Kerstin och Ellen.

En dag var vi ute och gick i duggregnet - läste lite - och åt på fint garnerade fat! Roliga gubbar blev det!

                                Bild: Kerstins glada grönsaksgubbe.


Jag föreslog att vi skulle virka eller sticka - och det nappade flickorna på.

Kerstin virkade luftmaskor och ville aldrig sluta. Hon virkade flera meter!

- Jag kommer att bli lik min mamma, sa hon och såg stolt ut.

Ellen stickade slätstickning och mönsterstickning - och undrade vad det skulle bli av det hela.
- En halsduk? Eller vad?




Och för en stund sedan, här hemma, ropade Åke:

- Nu kommer de!

- Vilka då?

- Golvläggarna!


Med dessa rader önskar jag oss alla en fin juletid, tills vi hörs igen ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar