tisdag 10 december 2013

Mandela

Idag kan jag inte annat än nämna något om Nelson Mandela ...

Nog är det märkligt, att det är exakt 20 år sedan, som Nobels fredspris delades ut till honom och F.W. de Klerk för deras enastående roll i apartheidsystemets avskaffande i Sydafrika.

Och idag är åter blickarna vända mot Sydafrika. Hela världen sörjer frihetskämpen Mandela, som vid 95 års ålder lämnat detta jordeliv. Låt oss aldrig glömma Mandelas visa ord för fred och försoning!

Jag tänker särskilt på de fyra ord, som han uttalade tillsammans med Desmond Tutu:

- Utan förlåtelse, ingen framtid!

                      Bild: Kerstins "Spindelnät."


Det hände mycket år 1993 i världen, men kriget i det forna Jugoslavien berörde oss nog mest. Det strömmade flyktingar, från främst Bosnien och Kosovo, till Sverige.

På våren arbetade jag som lärare i Lindesberg, på hösten i Gusselby skola utanför stan.

De asylsökande barnen, som jag tog hand om, var fyllda av tillförsikt, men avvisningar och uppbrott skakade om oss då och då.

En dag då jag och min lärarkollega I-C kom in i klassrummet, såg vi att två bänkar stod tomma. Vi förstod genast, att hela familjen flytt under natten, för att inte riskera att utvisas till Kosovo.

Vi undrade hur det skulle gå för dem alla - som så många gånger förut.

På eftermiddagen, då alla skolbarn åkt hem med bussen till stan, satte vi oss i lärarrummet på varsin stol. Där satt vi sedan länge och sa nästan ingenting till varandra - vi suckade mest.

Till sist var vi ändå tvungna att bryta upp och vi sa några få ord:

- Tack skall du ha!

Då jag kom hem möttes jag antagligen av klassisk musik. Det var det vanliga på den tiden. Tobias spelade - och de små systrarna gillade det.

Hur det nu än var med den detaljen, så förundras jag ofta över att drömmar kan bli verklighet, som för Nelson Mandela, som tidigt visste att han en gång skulle bli president ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar