tisdag 20 maj 2014

Bland blommor och blad

Det är ett under att naturen förvandlas på våren, att bladen utvecklas och blommornas knoppar slår ut - och att vi fått lagom med regn ...

Häromdagen började rhododenronbuskarnas och azaleornas första knoppar slå ut -

                      Bild: Den rosavita rhododenronblomman brukar slå ut först.

mahonians lysande, gula blommor visade sig -

                                  Bild: Mahonia och vinca minor.

och vintergrönan, som jag kallar den, matchade så fint med sina ljusblå blommor.

Förgätmigej och harsyra och annat s.k ogräs får samsas hos oss. Inne i snåren tittar vildtulpanerna upp, som rådjuren inte gillar.

                                   Bild: Vildtulpaner. 


Särskilt glad blev jag att löjtnantshjärtat inte försvunnit för gott. Den kanske växer på fel plats?

                     Bild: Löjnantshjärtat på väg.

Löjtnantshjärtat växte alltid hos min farmor och farfar då jag växte upp.

Jag kunde inte nog beundra de hjärtformade blommorna - och nu hoppas jag få se blommorna igen, någon gång ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar