onsdag 21 maj 2014

På den lugna gatan

Idag skiner solen och snart skall jag gå ut ...

Igår skickade min barndomskamrat Maud några bilder till mig från Kransen 4, där vi bodde som barn. Det var väldigt längesedan jag var i Göteborg och hälsade på, men huset och omgivningarna glömmer man aldrig.

Vår familj bodde i E-uppgången på fjärde våningen i en tvårummare. Maud bodde i uppgång A.

                      Bild: Kransen 4. 

Det var på den lugna gården som alla husets barn lekte, hoppade hage, hoppade rep och kastade bollar på fasaden. Vi var riktigt duktiga på att hoppa dubbelbåge och att kasta med både två och tre bollar.

I början på 1950-talet asfalterades gatan. Så bra!

                      Bild: Här låg affärerna, ex. fisk-, mjölk-, och speceriaffär.

På bilden ovan ser det ödsligt ut i mina ögon. Längst till vänster låg fiskaffären. Jag tyckte särskilt mycket om, då mor köpte knot till middag. Det var små fina fiskar!

På hörnet låg sybehörsaffären. Rena skattkammaren!

- Där stod vi med näsorna tryckta mot rutan och pixade, drömde om saker vi aldrig kunde få, skrev Maud till mig.

- Ja, just så var det, tänkte jag och log för mig själv.

Runt hörnet i backen låg frukt- och godisaffären. Det var där som mor någon sällsynt gång köpte en sockerdricksflaska och ett saftigt päron, som jag och min bror Kjell fick dela på.

                                  Bild: Backen ovanför huset där vi bodde.

I backen ovanför vårt hus lekte vi affär och sjukhus. Vi tillverkade mediciner och salvor av vetemjöl och vatten, som rördes ihop. Vi färgade våra "dekokter" med vattenfärger!

Ibland var vi fina damer, som promenerade omkring i våra mödrars långa klänningar, hattar och väskor;

Och nu är vi väl damer på riktigt, tänker jag, även om vi inte alltid bär hattar och långa kjolar.

Vilka soliga minnesbilder som strömmade emot mig ...

Det tackar jag min fina barndomskamrat för.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar