torsdag 22 maj 2014

Blomsterkväll i växthuset

Sol och värme ...

 Igår kväll var det riktig sommarkänsla i Horndals växthus. Trädgårdsmästare Mats inledde med att berätta för oss om sommarens blommor, tomatsorter, gurkor och kryddväxter.

Han visade hur man knipsar bort kvistar och skott, tjuvar tomater och en hel del annat - som vanligt i en sällsynt, trevlig kåserande ton.

                                  Bild: Mats Nygren.

En stund senare sjöng (dottern) Linnea Nygren underbara, stämningsfulla sommarsånger med vänner från Sjöviks Folkhögskola.

                      Bild: Linnea Nygren längst till vänster.



Irene Nygren överräckte gula rosor, som ett särskilt tack till sångarna. Alla blev glada; Särskilt killarna på bilden ovan - och publiken applåderade och fick höra en sång till.

På vägen hemåt gladde jag mig åt kärlekspelargonen i rött, som jag hade köpt och de fem jordgubbsplantorna, gräsfröna, temyntan och några krukor ...



Jag parkerade bilen i backen till vårt hus och stannade till. På stranden såg jag vårt kanadagåspar vakta sina sju ungar i solnedgången - en stund senare var de på väg ut i sjön och simmande iväg utom synhåll; Men jag hann få en bild innan dess.

En fin avslutning på kvällen ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar