tisdag 1 juli 2014

God morgon

Ovanligt kyligt och gråmulet för att vara den här dagen - och jag kan inte undgå att tänka på mor Rut, som föddes den 1 juli 1917.

Det brukade nästan jämt vara strålande sol denna dag, ungefär som på bilden nedan ...

                     Bild: Mor och jag längst ner till vänster. 1946.


                      Bild: Den 1 juli 2004. Hemma hos mor och far på mors 87-årsdag.


                      Bild: Mor Rut, 90 år, tillsammans med Kristina med familj.


Tänk så många gånger vi sjungit och gratulerat mor genom åren, utan att lära oss texterna till födelsedagssångerna, som hon brukade sjunga för oss.


                      Bild: Far och mor. 2003.


Så överraskad jag blev, då jag en dag hittade texten nedan i gömmorna.


God morgon, god morgon vi hälsar dig så gärna
för dig lyser himmelens klarbelysta stjärna
ty det säges oss idag, det är din födelsedag.

Och om vi hade blommor och bladen voro många 
så skulle vi strö rosor på vägen där vi vandra
men bladen äro små och dess rosor äro få
vi hylla dig ändå.


Numera kan jag sjunga sången med både text och melodi med glädje.

Det känns som om det är ett av de finaste fynden, som äntligen kommit tillrätta ...

                                                               





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar