fredag 27 juni 2014

Anläggningar

Igår kändes det verkligen som om sommaren kommit av sig rejält - och i morse var det bara 8 grader, men nu tittar solen fram igen och jag har tagit på mig sommarklänningen ...

- Man får väl göra vad man kan för att få lite sommar, sa vi till varandra på Växthuset i Horndal.

Idag ser jag fram emot att arrangera mina nya pelargoner tillsammans med tobaksplantorna i en stor kruka - och plantera om paprikaplantan.



I förra veckan kom Rut glatt springande ner på tomten för att se om potatisen var klar, men fick höra av mig att potatisblommorna måste komma innan dess.

- Sedan får vi titta, sa jag
                                   Bild: Ruts och Konrads potatisland.


I söndags hörde jag att Ellen ropade till några av sina kusiner då de var på väg hemåt:

- Vi får fortsätta, då vi kommer tillbaka nästa gång.

Jag undrade förstås vad det var de lekt med, innan jag upptäckte den fina salongen bakom vedboden.



- Åh, så härligt det såg ut! sa jag till Åke. Visste du om det?

- Javisst, svarade han. Ellen sa nämligen innan de åkte:

- Du! Jag vill att du skall se en sak.

- Underförstått; Skydda anläggningen! fortsatte han med ett leende.

         
                      Bild: Kristina, Daniel och Tobias. 1981.      


Lyckokänslan vällde över mig av alla minnen från min egen barndomstid hos mina mor- och farföräldrar -  till de där åren då våra egna barn var små och byggde kojor med filtar och så.


Jag undrar om de stora barnen kommer ihåg den där veckan som de var hos farmor och farfar alldeles själva;

Och farfar Rune höll med brädor och spik ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar