måndag 9 juni 2014

Helgdagar i juni

- Man behöver inte åka långt över Dalälven förrän man upplever, att det är något särskilt med Dalarnas natur och traditioner, säger jag som har bott i andra landskap tidigare ...

På nationaldagen var Åke och jag i Bruksparken och fick bl. a lyssna på "Jubilatekören" och beskåda de vackra folkdräkterna, som många tagit på dagen till ära. 

                      Bild: "Jubilatekören."

Om man sedan, som vi gjorde igår, åker över Dalälven söderut kommer man strax till de stora åkerfälten i Uppland - med en annan jordmån och natur och historia;

Åtminstone kände jag det så då vi kom till Litslena kyrka (troligen från 1100-talet) för att vara med på Emanuels konfirmationshögtid där. 

                                   Bild: Utanför kyrkans entré står en "uråldrig" ask.

Konfirmationstraditionerna förändras en hel del genom åren. De blivande konfirmanderna gick in i kyrkan i procession -


och det var allvar -

                      Bild: Emanuel längst bak till höger.

sång, musik och glädje.

                                  Bild: Prästen Jakob Bäcklund.


Och solen sken in genom kyrkfönstren - och det var som det borde en somrig, vacker Pingstdag.

Jag kände det som om jag fått uppleva en fläkt från historien in i vår moderna tid, på ett oförglömligt vis.

Mycket berodde förstås på att det var ett av våra barnbarn som var med som konfirmand - och att vi fick vara med tillsammans med övriga nära och kära, tänker jag och känner sådan värme i mina tankar ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar